Sarhoş Katırlar Zamanı

mehdi“Sarhoş Katırlar Zamanı” Bahman Gobadi’nin ilk kayda değer filmi ama aynı zamanda sinema tarihine damgasını vurduğu bir film. İran sinemasında kült filmler haline gelmiş Cennetin Çocukları ve Cennetin Rengi gibi bu filmde hikayenin ortasına çocukları almış ve çocukların gözünden yapılmış .

Eyüp, İran’ın bir dağ köyünde yaşayan Kürt çocuğu. Annesi ve babası ölmüş bü yüzden Eyüp beş kardeşi ile engelli erkek kardeşine bakmakla yükümlü olmuş. Toplamda 6 nüfusa bakan Eyüp kardeşi Mehdi’nin acil operasyona ihtiyacı olduğunu öğrenir. Mehdi ameliyat olamazsa dört  hafta içnde ölecektir. Asıl trajik nokta Mehdi’nin ameliyat olsa dahi en fazla bir yıl yaşayacağı gerçeğidir. İşte bütün film Eyüp’ün ve kızkardeşi Emine’nin kardeşleri Mehdi’yi en fazla bir yıl dahi olsa yaşamasını sağlamak için çektiği çilenin ve yaptıkları fedakarlıkların hikayesidir.

Mehdi’nin ameliyatını karşılamak için kızkardeşi Emine kendisinden yaşça büyük ıraklı bir Kürt genciyle evlenmeyi kabul eder. Evlilik akdi  Mehdinin iyileşmesini sağlamak şartıyla yapılmıştır ama gelin alayı gelini teslim ederken damadın annesi mehdinin de getirilmesine karşı çıkar. Çıkan sorunu çözmek adına Mehdi boş bir katırla geri gönderilir. Eyüp kardeşi Mehdi’yi ve katırı alır ve köyüne döner. Aslında filmdeki kırılma noktalarından biridir bu an. Çünkü Eyüp dert ortağı Emine’yi Mehdi’yi kurtarma adına kaybetmiş ama Mehdi tedavi olmadan yine geri gelmiştir. Döktüğü gözyaşları yalnız kalmanın, çaresizliğin ve ihanete uğramışlığın gözyaşlarıdır.

Filmin konusu, kişileri gerçektir ve hiçbiri oyuncu profesyonel değildir. Filmde diyaloglar oldukça az olmasına rağmen görselliğin ön plana çıkması ve insanların amatör olmalarına rağmen koydukları oyunculuk izleyiciyle iletişimi fazlasıyla tamamlamıştır. Bahman Gobadi, Sarhoş Katırlar Zamanı adını seçerek kaçakçılıkta yük taşımakta kullanılan katırların karlı havalarda hareket etmekte zorlanmalarından ötürü votka yada viski içirilerek ısınmalarını sağlamak ve donmalarını engellemek gayesiyle hayvanların sarhoş hallerine işaret etmektedir. Katırlar sarhoştur ama insanlar fazlasıyla ayık. Ölen yük katırlarının yerini alan insanlar dondurucu soğuğa rağmen semerleri sırtlarına vurup kaçağa devam ederler. Filmin bir yerinde katırın heybesinden bakan bir çift göz Mehdi’ye aittir ve o gözlerdeki bakışlar sizi de, kendinizi sorgulamaya davet eder.